Inschrijven

Het Scoutsjaar begint het eerste weekend van september met ons Scoutsdorp, een uniek evenement dat de mogelijkheid biedt om Scouts Tervuren beter te leren kennen. Tijdens dit Scoutsdorp kan u uw zoon inschrijven. Op die manier hebben wij een zicht op onze leden voor het komende Scoutsjaar én is uw zoon tevens volledig verzekerd voor alle ongevallen.

Hoewel een persoonlijke inschrijving op het Scoutsdorp zelf met een woordje uitleg erbij natuurlijk altijd beter is, kan u uw zoon ook online inschrijven via deze link. Hierna dient u € 55 te storten op BE57 7340 0479 4435 met als melding de naam en voornaam van uw zoon. Je kan inschrijven gedurende de eerste twee maanden van het Scoutsjaar. Hierna is inschrijven niet meer mogelijk tot aan het begin van het volgende Scoutsjaar.

Aarzel niet om gedurende deze twee eerste maanden eens langs te komen op een vergadering aan de Nettenberg, ons lokaal (Hertenbergstraat 1 3080 Tervuren). Aangezien inschrijven nog mogelijk is tot begin november, kan uw zoon eerst enkele vergaderingen (= wekelijkse samenkomsten van de Scouts) meedraaien alvorens zich definitief in te schrijven. Het is echter wel zo dat de eerste vergaderingen van een Scoutsjaar niet altijd een goed beeld geven van wat Scouting echt is. Vandaar dat we sterk aanraden om uw zoon in te schrijven opdat hij het ganse jaar kan meemaken en mee kan gaan op weekends én vooral op het jaarlijkse zomerkamp in juli, hét orgelpunt van het Scoutsjaar.

Verloop Scoutsjaar

In de regel komen we met wekelijks samen met de Scouts op een zondag van 14 tot 17 uur. Een samenkomst van de Scouts noemen we een ‘vergadering’. Tijdens deze vergaderingen spelen we een spel, meestal in het bos.

Hoewel we meestal samenkomen op een zondag, kan dit al eens niet het geval zijn. Soms is er geen vergadering, soms is er een vergadering op een zaterdagavond (tijdens de examenmaanden december, januari en juni) en soms gaan we voor een heel weekend weg.

De exacte planning van de vergaderingen vindt u in de ‘Hand in Hand’ons tweemaandelijkse programmaboekje dat digitaal op onze website verschijnt. Check de Hand in Hand wekelijks om op de hoogte te blijven van het programma.

In juli gaan we met iedereen op kamp. Het kamp is hét absolute hoogtepunt van het Scoutsjaar. We leven hier gedurende het ganse jaar naar toe en het is dan ook niet te missen. De jongste takken, de kapoenen en de welpen, gaan doorgaans van 21 t.e.m. 28 juli op kamp. De oudere takken, de jongverkenners en de verkenners van 17 t.e.m. 28 juli. Deze data blijven meestal hetzelfde, al kunnen we door uitzonderlijke omstandigheden worden gewijzigd. Onze oudste tak, de Jin, gaat op buitenlands kamp. Vandaar dat deze datum kan variëren.

Takwerking

Bij de Scouts werken we met ‘takken’, leeftijdsgroepen met een aparte werking, aparte vergaderingen en een aparte leidingsploeg. Op deze manier hebben de verschillende groepen een geschikte grootte, wat onze werking vergemakkelijkt.

Er zijn vijf takken binnen de Scouts:
Kapoenen: 6-7 jaar (vanaf eerste leerjaar)
Welpen: 8‐9‐10 jaar
Jongverkenners: 11‐12‐13 jaar
Verkenners: 14‐15‐16 jaar
Jin: 17 jaar

Uniform

Bij de Scouts dragen we allemaal een uniform. Op die manier heeft iedereen dezelfde spelkledij die tegen een stootje kan en creëren we een echt groepsgevoel. Iedereen is bovendien herkenbaar als we samen op stap gaan. Het is zeer belangrijk dat uw zoon steeds in perfect uniform naar de Scouts komt.
Hieronder de richtlijnen van het uniform, die voor bepaalde takken specifiek kunnen zijn. Tenzij anders vermeld, is alles te verkrijgen in Hopper, de scoutswinkel (zie verder).

Iedereen (met uitzondering van kapoenen)

Groepslintje, takkentekens, jaarkentekens en beloftetekens worden door ons zelf uitgedeeld. De rest van de kentekens is te verkrijgen bij Hopper.

Kapoenen

Welpen

Jongverkenners

Verkenners

Met uitzondering van de das en bepaalde kentekens kan u alle uniformstukken zelf aankopen bij Hopper in Leuven (= de scoutswinkel). Alle info over deze winkel vindt u op www.hopper.be. Wij verwachten dat het uniform ten laatste tegen begin oktober in orde is. Vergeet ook niet alle uniformstukken duidelijk te markeren met de naam van uw zoon. Indien u op zoek bent naar tweedehandsuniformen of zelf een uniformstuk wenst aan te bieden, kan u dit melden op dit forum. Op die manier kan u met andere ouders in contact komen om uniformstukken aan te kopen of te verkopen.

Contact

Bij de inschrijving van uw zoon wordt tevens uw e-mailadres en telefoonnummer gevraagd. U kan hier tevens meerdere e-mailadressen ingeven, zodat we beide ouders apart kunnen bereiken. Onze communicatie verloopt hoofdzakelijk per mail, dus hou uw mailbox zeker in de gaten. Indien u ons wil contacteren, kan dit eveneens via mail. Bij dringende gevallen kan u ons eveneens telefonisch bereiken. De telefoonnummers van de takleiders en de groepsleider vindt u respectievelijk op de takken pagina en groepsleiding pagina

Algemene info: groepsleiding@scoutstervuren.be

Kapoenen : kapoenen@scoutstervuren.be